Sluiten

Tips online boeken

Het internet staat vol met verhalen over mislukte vakanties: het vakantiehuis blijkt geen ruime villa voor zes personen maar een krap appartementje, het matras zit vol bedwantsen en die prachtige bosrijke omgeving blijkt een bouwput. Dankzij het internet ligt de wereld aan onze voeten, maar kunnen we nog wel krijgen wat ons beloofd wordt? Met deze blog willen we u een aantal tips geven voor het online boeken van uw vakantie. Tips die misschien wel voorkomen dat iemand uw vakantie moet ‘redden’.

Is het online reisbureau persoonlijk benaderbaar?

Online boeken is snel en helemaal van deze tijd. Veel informatie over de accommodatie, de streek, de cultuur en het land staat online. Heerlijk toch om tijdens een pauze op uw werk of lekker ’s avonds op de bank de vakantie te boeken? Gemak dient de mens! En toch is er een stemmetje in uw achterhoofd die zegt ‘is het wel vertrouwd?’. Tip: zoek op de betreffende website naar een telefoonnummer dat u kunt bellen voor hulp en meer informatie. Wanneer is de organisatie bereikbaar? Wordt u telefonisch snel geholpen of krijgt u eerst een antwoordapparaat? Goede hulp door mensen (en niet een computer) en bereikbaarheid is een graadmeter voor de betrouwbaarheid van een bedrijf. Check ook of de website een (verplicht) vergunningsnummer heeft, dat bestaat uit een A, gevolgd door vier cijfers.

Wees alert op verborgen kosten

Na (lang) zoeken heeft u gevonden wat u zocht en dat zonder het budget te overschrijden. Boeken dus! Stap voor stap gaat u door het online boekingssysteem. Verzekeringen, handdoekenset, huurauto, alles wordt aangeboden. En dan het eindbedrag. Waar komen al die extra kosten toch vandaan? Waarom moet ik voor mijn koffers extra betalen? Vooral bij luchtvaartmaatschappijen maken ze er een potje van. Het is een irritatie die weid verspreid is. Boeken bij een aanbieder die niet googelt met verborgen kosten is natuurlijk het prettigste en komt het meest betrouwbaar over. Maar helaas is dat niet altijd mogelijk. Maar: let goed op de kleine lettertjes en maak voor uzelf een helder overzicht van alle kosten.

Krijgt u hulp als er wat gebeurt?

Heerlijk, het is zover! De koffers zijn gepakt, het huis schoon en de tickets met paspoorten in de tas. Vakantie! Lekker ontspannen en even bijkomen van alle drukte. Waar gaan we dit jaar naartoe? Spanje? Italië? Griekenland? Frankrijk? Allemaal landen met een andere cultuur en taal. Redden we ons wel? Als het om de alledaagse dingen gaat, is het vaak geen probleem. Met het nodige handen- en voetenwerk komt u ver. Maar wat als er iets vervelends gebeurd? De accommodatie is niet zoals beloofd of er gebeurt een ongeluk en je belandt in het ziekenhuis. Ga voordat je boekt na of het betreffende reisbureau jou in moeilijke situaties en bij onverwachte gebeurtenissen ondersteunt. Spreekt iemand van het reisbureau de taal van het land waarin u verblijft? Zo kunnen ze lastige vragen en situaties voor u oplossen of aan u uitleggen. Vraag daarom vooraf met wie u contact op kunt nemen als er iets gebeurt. En zo ja, wanneer (ook in het weekend en ’s nachts?) en hoe (telefoon, e-mail?) deze persoon bereikbaar is.

Gebruik je gezond verstand!

Natuurlijk kun je niet alle narigheid op voorhand uitsluiten. Maar je kunt wel de nodige ellende voorkomen door eenvoudigweg je gezonde verstand te gebruiken. Vakantie is natuurlijk vooral genieten!

Heeft u nog tips?

Misschien heeft u nog tips voor het online boeken van een vakantie of heeft u bijzondere ervaringen die u met ons wilt delen? Laat het ons weten. Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer +31 (0)515 764 005 of stuur een e-mail naar info@govilla.nl.